Ett rätt lejon

Mina vänner hatar mig ibland, jag kan vara sådär riktigt jobbig och märka ord, jag vet att det är jobbigt men jag gör det bara, det är min kära pappas fel, han har uppfostrat mig så och förresten så gör jag det ju bara för att man sen ska veta att det de sagt är fel så att de inte behöver göra samma misstag igen. Förlåt då=)

Men det är en sak som jag hakade upp mig på och som jag vet att många andra också gjort. Ett rätt lejon? Ett lejon som är rädd? Hur man än vrider och vänder på det så går det inte. jag var bara tvungen att få veta om det finns något som är rätt att säga. Sagt och gjort, nörd som jag e mailade jag till svenska akademien! Jag fick svar efter bara några timmar från en tjej som va jättetrevlig och berättade hur det låg till.
Nu kan ni sluta undra!

Här är hennes förklaring;


Både rädd och rät råkar få rätt som t-form i singular. I plural finns ju inte skillnaden kvar. Mellan bred, pryd och vred kan det verka var lika regelbundet som mellan slät, lat och flat ...men titta, det är det inte alls. 
Eller när hörde man om ett prytt fruntimmer eller ett vrett befäl...eller ett latt stycke och ett flatt golv?   Det ligger - förstås - språkhistoria bakom detta, men det är rätt kul att ett så vanligt ord nödvändigt som rädd inte har "ordnat upp sig" med tiden. Liksom att vi så snällt formar om vår utsaga till plural, när vi stöter på problemet.
Jag bifogar en tidigareutläggning om detta - precis som du anar har jag fått frågan nu och då!  
Med vänlig hälsning  
Eva Aniansson språkhandläggare



 



Om rädda harar och rädda rådjur



Språkbrukarnas omsorg om rädda rådjur, lejon och barn är rörande. Det kommer ofta frågor om att "man kan tala om en rädd hare, men hur gör man med ett rådjur? Är rådjuret rätt eller rädd eller räddt eller hur säger och skriver man?"


Skrivformen har standardiserats.  På 1500-talssvenska skrev man "så haffuer han itt litet räddt harahierta i kroppenom" och 1845 " brändt barn är rädt för elden". Exemplet "ett mörkrätt barn" i Nusvensk ordbok från början av 1900-talet stämmer inte med dagens språkkänsla. Numera undviker vi formuleringar, där adjektivet rädd skall förekomma som bestämning till ett t- ord i singular. Det blir lika fel med ett rätt rådjur som med ett rädd rådjur - liksom med rådjuret är rätt och rådjuret är rädd. Enda lösningen är omformulering - att sätta rådjuret i plural eller välja andra ord och låta det bli ängsligt, skrämt eller skyggt.


När det sker ett sammanfall i uttalet av neutrumformen rätt (av rät 'riktig'; 'rak') och det rädd, som också kan behövas vid t-ord som barn och rådjur, uppstår lätt förvirring även angående betydelsen. Är det rädd eller riktig/rak det gäller i det aktuella sammanhanget? Ljudföljden i sig är inte oväntad. En frackklädd minister är ett frackklätt statsråd, och en utspädd buljong ett utspätt kokspad.


SAOL hävdade i de första upplagorna att någon neutrumform singular inte fanns av rädd, i SAOL 10 ansågs formen obruklig, men i SAOL 12 och 13 sägs att den bör undvikas.


Många språkbrukare vill inte tro att det finns luckor i systemet. Det finns många helt oböjliga adjektiv som lila, gängse, äkta, gyllene, medelålders, fel, och andra som slutar på -t även vid n-ord som fast, lätt, platt, trött, markant, privat. Ordet kul har utvecklat sidoformen kult, i analogi med helt och fult medan fel inte blir felt. Våt motsvaras av vått men inte kåt av kått. Ett vitt fält kan vara både vidsträckt och snötäckt.


Kommentarer
Postat av: Smarre vet hur man hittar underhållning

äääntligen är mysteriumet löst!!



inspiration till nästa inlägg och underhållning på jobbet:



myt eller sanning:

http://www.mythsandlegends.net/



här kan man hitta helt sjuka fakta om saker:

http://www.amusingfacts.com/



här kan du slå upp ditt favorit ord och se dess historia. exempelvis hångla: sv. dial. hångla, hangla, samma ord som HANGLA, eg.: "hänga efter" ngn, vara efterhängsen; till stam­men i HÄNGA



http://g3.spraakdata.gu.se/saob/etym.shtml





ibland är jag en riktig kompis jag vet.

PUSS =)

2008-08-07 @ 13:04:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0