En arg Smirre



Idag har vi haft mentorträff och min stackars mentor råkade ut för en väldigt arg Smirre. Det blev så att hon fick ta min ilska som jag känner för hela utbildningen. Vi började diskutera hur man kan använda teorier i praktiken och då bara bubblade all vrede jag känt över utbildningen över. Jag går med inriktning grundskolans tidigare år och fritidspedagog och ska denna termin ut på praktik i en trea (förra året var jag i en förskoleklass) men hur ska jag kunna göra detta när vi bara har läst med riktning mot förskola? Observera att jag inte ens har den inriktningen. Hur fasen går det ihop? Sen började vi diskutera i gruppen och det visade sig att det inte bara var jag som kände så. En tjej går med historia som huvudämne och har bara läst om första och andra världskriget och hon har inriktning mot grundskolans tidiga år. Hur ska hon kunna använda det på praktiken? Hon fick till och med formulera sin egen tentafråga för att lärarna hade glömt bort hennes inriktning. Vad säger detta om skolan jag går på? Vi pratade om att vi måste gå ihop oss och gå och prata med dem som har hand om utbildningen, men vad kommer det hjälpa? Det kanske hjälper dom som ska gå efter oss men det kommer ju inte göra någon skillnad här och nu. Det här är sista terminen innan sidoämnen och vi har inte ens läst pedagogik. Jag förstår inte och jag börjar hålla med om kritiken MAH fick förra terminen som uppmärksammades på i media. Det är sjukt och jag hoppas verkligen att regeringen får igenom sitt förslag om att ta bort de dubbla kompetenserna, eller åtminstone inför ett alternativ, att man kan rikta sig mot endast en och fortfarande få jobb.

Ush va arg jag är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0